Wycieczka z historią w tle
Lekcja historii w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym
W efekcie współpracy wojska z gorzowską oświatą prowadzone są nie tylko „żywe” lekcje Przysposobienia Obronnego. W przystępnej, namacalnej formie odbywają się także lekcje geografii i historii regionu lubuskiego.
W takiej atrakcyjnej formie łączenia przyjemnego z pożytecznym, 22 maja b.r. odbyła się wycieczka uczniów Zespołu Szkół Budowlanych w Gorzowie, wiodąca szlakiem Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Ta potężna niemiecka fortyfikacja, która powstała na linii przedwojennej granicy z Polską, była nowatorskim przedsięwzięciem, technicznym i militarnym, mającym na celu obronę pogranicza z wykorzystaniem minimalnej, ale wysoko wykwalifikowanej załogi. Ideę budowy i działania MRU przybliżyła wizyta w muzeum w Pniewie. Młodzież, prócz rysu historycznego mogła tam obejrzeć elementy wyposażenia, broni i rzeczy osobiste żołnierzy stacjonujących w gniazdach obrony, tzw. panzerwerkach. Zebrani nie przeoczyli też pomnika - czołgu legendy. T-34 to symbol II wojny światowej i przekroczenia linii umocnień przez wojska radzieckie.
Wojska Lądowe - Siłą Polskiej Armii
Zajęcia ze sprzętem wojskowym w ramach Przysposobienia Obronnego oraz Edukacji dla Bezpieczeństwa
Co raz częściej w Gorzowskich szkołach na zajęciach Przysposobienia Obronnego oraz Edukacji dla Bezpieczeństwa pojawiają się żołnierze. Dzięki wprowadzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej tzw. Innowacji pedagogicznej zajęcia, które w dużej mierze opierają się na zagadnieniach pro obronnych prowadzą przedstawiciele wojska i instytucji wojskowej. Nie wątpliwie jest co coś ciekawszego od czytania o sprzęcie wojskowym, gdy lekcje prowadzą żołnierze opowiadając o szkoleniach, o pracy w wojsku, czy pokazując wyposażenie bojowe. Z myślą, aby urozmaicić uczniom zajęcia, Koło nr 2 Związku Żołnierzy Wojska Polskiego z Gorzowa Wlkp. wyszło z propozycją przedstawienia jak wyglądają Wojska Lądowe.
„Zajęcia realizowane są już od przeszło 3 lat i na stałe wpisały się w coroczne działania a sami uczniowie wykazują zainteresowanie taką formą zajęć. W końcu lepiej sprzęt wojskowy dotknąć, założyć niż czytać o nich z podręczników czy oglądać na zdjęciach” – opowiada Prezes Koła nr 2 Związku Żołnierzy Wojska Polskiego z Gorzowa Wlkp., Jerzy Wernerowski.
Wojsko uczy i ostrzega
Bezpieczeństwo z saperami i żandarmami
Wakacje coraz bliżej. Toteż żołnierze spotykający się z uczniami gorzowskich szkół omawiali zagrożenia, z którymi młodzież może zetknąć się w czasie letniego wypoczynku. A wszystko w ramach tzw. „żywych” lekcji Przysposobienia Obronnego.
Trwające od dłuższego czasu spotkania szkolne mają na celu przybliżenie młodzieży współczesnej roli wojska, które prócz funkcji obronnej spełnia wiele ról społecznych, będąc także ciekawym sposobem na przyszłe życie zawodowe. Przedsięwzięcie jest możliwe dzięki podpisaniu umowy pomiędzy MEN i MON. Ze strony wojskowej kluczową rolę pełni tu Związek Żołnierzy Zawodowych Wojska Polskiego. Niedawno przedstawialiśmy rolę i wagę działalności wojskowych ratowników medycznych, szkolących także młodzież w zakresie udzielania pierwszej pomocy przed medycznej. Po wizycie ratowników, ostatnio odbyły się dwa kolejne spotkania z wojskiem.
Pierwsza pomoc nie tylko na wojnie
Zajęcia z ratownictwa medycznego z żołnierzami 17 Grupy Zabezpieczenia Medycznego
Znajomość szybkiego udzielania pierwszej pomocy podczas wypadków czy innych zdarzeń losowych jest nieoceniona. Dlatego od dłuższego czasu prowadzone są kampanie, kursy i prezentacje przybliżające szczegóły tego tematu.
Jedną z takich inicjatyw były spotkania uczniów klas Zespołu Szkół Ekonomicznych w Gorzowie z wojskowymi ratownikami medycznymi, które odbyły się 16 kwietnia. Sala szkolna na kilka godzin zamieniła się w ambulatorium polowe, gdzie sanitariusze i pielęgniarki z Grupy Zabezpieczenia Medycznego 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej w Międzyrzeczu omawiali zasady alarmowania służb ratunkowych, zabezpieczenia potencjalnego miejsca wypadku, szybkiego diagnozowania i reanimacji osoby pokrzywdzonej. Po omówieniu teoretycznym, uczniowie mogli w praktyce sprawdzić przekazaną wiedzę, w czym pomocą były profesjonalne fantomy, pozwalające ocenić skuteczność przywracania czynności życiowych.
Strona 52 z 57